Lp. |
Sytuacja edukacyjna |
Uwagi metodyczne |
Zakładane efekty, cele szczegółowe |
1. |
Piosenka powitalna |
Wejście na salę. Dz. śpiewają piosenkę. |
|
2. |
Zadanie porządkowe. Odszukanie swojej wizytówki z imieniem a zarazem miejsca gdzie dziecko będzie siedziało. Kolejne przedstawianie się przybyłym gościom. |
Wizytówki ułożone na dywanie /m. Ireny Majchrzak/ |
Dzieci potrafią odszukać swoje imię. |
3. |
Tajemniczy gość – pani Jesień. Zaśpiewanie dla niej fragmentu piosenki „Na polanie w lesie”. Obejrzenie zawartości przyniesionych koszy. Zauważenie przez p. Jesień makiety lasu. |
Wejście p. Jesieni z koszami pełnymi darów lasu – kolorowe liście, kasztany, żołędzie, jarzębina. |
- śpiewają fragment piosenki - rozpoznają i nazywają kasztany, jarzębinę, szyszki. |
4. |
Tworzenie „jesiennego lasu” na tablicy poprzez rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących mieszkańców lasu, grzybów podkreślających charakterystyczne ich cechy. |
Zagadki dotyczą takich mieszkańców lasu jak: lis, jeż, wiewiórka, sarna oraz grzybów: borowik i kurka. Dzieci rozwiązują zagadki, wyszukują wśród rozłożonych sylwet te, które obrazują rozwiązanie zagadki i przypinają je na tablicy (wypełniają obraz kolejnymi elementami). |
- radzą sobie z rozwiązywaniem zagadek słownych tworząc obraz lasu |
5. |
Dobieranie napisów do poszczególnych zwierząt i grzybów. |
/m. I. Majchrzak „nazywanie świata”/ /m. M. Montessori – etykietowanie świata/. Dzieci mają możliwość odwoływania się do fiszek samokontrolnych proponowanych przez C. Freineta w celu sprawdzenia poprawności wykonania zadania. |
- potrafią odczytać wyrazy i przyporządkować je do odpowiednich obrazków - wiedzą jak korzystać z fiszek samokontrolnych. |
6. |
Ruda Kitka w koszu u p. Jesieni ukryta wśród liści. |
Wybrane dziecko sprawdza co szeleści w koszu. Znajduje maskotkę wiewiórki. |
|
7. |
Porządkowanie zapasów w dziupli oraz kłopoty Rudej Kitki z liczeniem. Rozwiązywanie zagadek dotykowych – szyszki, żołędzie, kasztany. Wiewiórka liczy orzechy nie radząc sobie. |
Dzieci pomagają liczyć wiewiórce korzystając ze sznurów z koralikami (zwracają uwagę na niewłaściwe liczenie, uczą wiewiórkę jak to robić prawidłowo). N – lka chodzi i sprawdza /m. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej/ |
- żywo reagują na błędy wiewiórki - prawidłowo liczą stosując liczebniki porządkowe - samodzielnie próbują formułować wnioski |
8. |
Zabawa „Zbieramy liście dla wiewiórki”. Dzieci zbierają liście zgodnie z poleceniem n – lki: - tylko te, które oznaczone są literą „o” - oznaczone literą „a” - oznaczone sylabą „la” - oznaczone sylabą „lo” Kołysanka dla wiewiórki (na głosce a) |
P. Jesień rozsypuje na dywanie dużą ilość liści oznaczonych odpowiednio literami: a, o, lo, la. Dzieci otrzymują koszyczki i w rytm muzyki spacerują po lesie. W trakcie zabawy n – lka i p. Jesień sprawdzają poprawność wykonywanych zadań. |
- wesoło bawią się - rozpoznają poznane dotychczas litery - próbują łączyć je w sylaby |
9. |
Rozsypanka obrazkowo – literowa (las). |
Dzieci otrzymują koperty, składają obrazek z części. Odczytują napis techniką „ślizgania się” z litery na literę /m. B. Rocławski – rozwijanie analizatora wzrokowego/. |
-radzą sobie ze składaniem obrazka z części -czytają wyrazy techniką „ślizgania się” z litery na literę |
10. |
Zabawa z chustą animacyjną -„Duży grzyb i mały grzybek” -„Zamiana” (zamieniają się miejscami zwierzęta: lisy i wiewiórki, zające i jeże, te, których nazwa zaczyna się głoską l, z). |
Dzieci otrzymują emblematy na szyję z różnymi zwierzętami leśnymi /Pedagogika zabawy/ |
- dokonują analizy fonemowej - szybko reagują na polecenia n - lki |
11. |
„Barwy jesieni” - malowanie farbami plakatowymi na sztalugach - odwzorcowywanie liścia umieszczonego pod szybą |
Mieszanie barw na palecie - malowanie jesiennego liścia na szkle |
- odważnie mieszają kolory pamiętając o tonacji barw jesiennych czerpią radość ze swojej pracy |
12. |
Zabawa przy muzyce „Psotny wiatr”. |
Improwizacja ruchowa z wykorzystaniem chustek. |
- poruszają się w rytm muzyki - ruchem ciała potrafią oddać jej nastrój |
13. |
Podsumowanie. |
Próby odpowiedzi na pytanie „Co dzisiaj najbardziej Wam się podobało na zajęciach?” |
- samodzielnie wypowiadają się wykazując zasób swoich wiadomości. |